Vaa­li­ko­neet pa­ne­vat poh­ti­maan seu­raa­via väit­tei­tä

”Nelostien uusi linjaus taajaman itäpuolelle näivettää Iin keskustan.” ”Iin ohitustie on kannatettava hanke.”

Päätös nelostien linjauksesta on jo tehty ja se on lainvoimaisessa kaavassa. Iin kunta ei päätä tien rakentamisesta, eikä suunnittelusta, koska rahoitus tulee valtiolta. Suunnitteluun määrärahaa on jo myönnetty.

Nelostien uusi linjaus tarkoittaa sitä, että läpikulkuliikenne ei kulkisi enää kuntakeskuksen kautta. Keskustaajaman ohittava tie on mielestäni sekä uhka että mahdollisuus. Paljon riippuu siitä, miten liittymäratkaisut onnistutaan toteuttamaan. Kulkeminen Iin keskustaajamaan voi tulla sujuvammaksi esimerkiksi Asemanseudun liittymän kautta. Myös uutta asutusta ja palveluita tien vaikutusalueelle todennäköisesti rakentuu. Kunnan sisäinen liikenne tulee muuttumaan merkittävästi ja ohikulkevaan asiakasvirtaan uusi linjaus tulee kyllä vaikuttamaan. Epäselvä tilanne lienee haitannut yritysten sijoittumispäätöksiä jo pitkään.

Toinen asia on, että laajat tiealueet vievät tilaa rakentamattomalta luontoympäristöltä ja vaikuttavat maisemakuvaan olennaisesti. Lähiympäristön asukkaille uudessa linjauksessa on kyse isosta muutoksesta, eikä muutos ymmärrettävästi ole kaikille mieluinen.

Mutta näivettyykö keskustaajama?

Näivettyy, jos ollaan sitä mieltä, että niin käy. Sen eteen, käykö näin, työ tehdään Iissä ja iiläisten päätöksillä. Kun en vielä asunut Iissä, en muista koskaan pysähtyneeni paikkakunnalla, vaikka Kemin ja Oulun väliä tuli rampattua, paitsi kerran luokkaretkellä Ouluun 9. luokalla, mutta siitä on melkoisen kauan. Ensimmäisen kerran kuulin Vanhasta Haminasta, kun kävin Oulusta pyöräretkellä Iin kesätapahtumien aikaan 2009.

Mitä sitten tarvittaisiin?

Ensinnäkin voitaisiin elvyttää vanhan Haminan markkinat. Toiseksi viime vuoden keskustan ranta-alueen ideakilpailun voittajatyö on hyvä pohja lähteä kehittämään ranta-aluetta.

Kuntalaisilta on erityisesti välittynyt toive säilyttää kaikille avointa tilaa, rakennettua ja rakentamatonta, ranta-alueella. Yhteinen olohuone ja viihtymisen vetonaula tarvitaan. Kyseessä on Iin arvokeskusta. Keskustaajama on kunnan näyteikkuna ja veturi – nykyisellään kylläkin aika onneton. Iin keskustaajaman läpi kulkeva runsas liikenne ei mitenkään lisää viihtyvyyttä, ja keskeiseltä osalta taajama onkin teitä ja pysäköintialueita.

Työväentalosta ehkä voisi tulla hyvä kirjasto, mutta se on vähän väärässä paikassa, meluisalla risteysalueella. Ja on kyllä harmi, että kunnantalo on Micropoliksessa. Se tuntuu kyllä enemmän kunnan toimistolta kuin kunnan sydämeltä.

Heli-Hannele Haapaniemi

Julkaistu Iin Vasemmiston vaalilehdessä 2.4.2025

 



Tekoälyltä pyydetty tiivistelmä

### Nelostien uusi linjaus ja vaikutukset Iihin

**Yleiskuvaus tilanteesta:**

– Nelostien linjauksen siirtäminen taajaman itäpuolelle herättää huolta Iin keskustan elinvoimaisuuden heikkenemisestä.

– Vaikka Iin ohitustie on sinänsä kannatettava hanke, se haastaa erityisesti pohtimaan kuntakeskuksen tulevaisuutta.

**Toteutuksen tilanne:**

– Päätös nelostien linjauksesta on jo tehty ja sisällytetty kaavoitukseen.

– Iin kunta ei vastaa tien rakentamisesta, sillä rahoitus tulee valtiolta.

– Suunnitteluun on myönnetty määrärahaa, mikä edistää myös juna-asemahankkeen etenemistä ja ohitustien suunnittelua.

### Uusi linjaus: Mahdollisuudet ja haasteet

**Liikenteen muutokset:**

– Läpikulkuliikenne ei jatkossa kulkisi kuntakeskuksen kautta.

– Keskustaajaman ohittava tie voi olla sekä uhka että mahdollisuus, ja liittymäratkaisut ovat avainasemassa.

– Kulkeminen Iin keskustaajamaan voi helpottua, esimerkiksi Asemanseudun liittymän kautta.

**Vaikutukset kuntakehitykseen:**

– Uutta asutusta ja palveluita on odotettavissa.

– Kunnan sisäinen liikenne muuttuu merkittävästi, ja uusi linjaus vaikuttaa asiakasvirtoihin.

– Epävarmuus ohitustien rakentamisesta on saattanut hidastaa yritysten sijoittumista alueelle.

**Ympäristövaikutukset:**

– Laajat tiealueet vievät tilaa luonnonympäristöltä ja vaikuttavat maisemaan.

– Lähiympäristön asukkaille linjaus merkitsee suurta, ei aina mieluisaa muutosta.

### Keskustaajaman tulevaisuus

**Näivettymisuhka:**

– Keskustaajama näivettyy, jos niin päätetään antaa tapahtua.

– Kunnan ja kuntalaisten yhteisillä toimilla voidaan vaikuttaa keskustaajaman elinvoimaisuuteen.

**Historia ja kehitystarpeet:**

– Vuonna 2009 ennen alueelle muuttamista moni ei pysähtynyt Iissä, mikä kuvaa aiempia kehityshaasteita.

– Vanhan Haminan markkinoiden elvyttäminen voisi olla hyvä lähtökohta.

– Keskustan ranta-alueen kehittämiseen on hyvät edellytykset viimevuotisen ideakilpailun voittajatyön pohjalta.

### Kuntalaisten toiveet ja keskustan merkitys

**Ranta-alueen kehittäminen:**

– Kuntalaiset toivovat säilytettävän kaikille avointa, rakennettua ja rakentamatonta tilaa.

– Alueesta tulisi luoda yhteinen olohuone ja vetonaula.

**Keskustan asema:**

– Keskustaajama on kunnan näyteikkuna ja veturi, mutta sen viihtyvyys on tällä hetkellä vähäistä.

– Liikenne ja pysäköintialueet hallitsevat aluetta.

### Rakennusten ja tilojen kehittäminen

**Kirjaston sijainti:**

– Työväentalo voisi toimia kirjastona, mutta sen sijainti meluisalla risteysalueella on haastava.

**Kunnantalo:**

– Kunnantalo sijaitsee Micropoliksessa, mikä luo toimistomaisen vaikutelman ja heikentää sen asemaa kunnan ”sydämenä.”